Page 40 - SLOEP! 2016-01
P. 40

Loosdrecht was vanaf de 14e eeuw
een gebied waar op grote schaal turf gestoken werd, dé energie van het opkomende Holland en in het bijzonder Amsterdam. Door afgraving en afkalving ontstond een steeds grotere watervlakte totdat omstreeks 1900 de Loosdrechtse plassen hun huidige omvang bereikten. In 1900 werd de laatste turf gestoken. Daarna werd Loosdrecht een paradijs voor de watersport.
Aanvankelijk was de watersport voor- behouden aan welgestelden, want boten waren duur. Na 1930 kwam het bezit van een boot binnen bereik van velen. Hendrik Bulthuis in Bergum had de
lattenbouw bedacht waardoor een boot zeer goedkoop gebouwd kon worden. Zijn Bergumermeerjacht (BM) werd enorm populair. De daarna ontwikkelde Zestienkwadraat (meestal grote BM genoemd) werd nog veel populairder. In Loosdrecht zijn er duizenden gebouwd. Ottenhome werd bekend tot ver over de landsgrenzen door de bouw van grote aantallen BM’s voor de verkoop en ver- huur. In de topjaren lagen er meer dan 400 aan de steigers. Veel Loosdrechters vonden in de dertiger jaren werk in het toenemende aantal bootbouwerijen. (Bron: www.loosdrechtvakantie.nl)
Historie
40 | SLOEP!_01_2016
Op een mooie zomerdag is het een drukste van jewelste aan de ver- huurbalie van Ottenhome. Niet erg om hier even te wachten want alle piratenboeken die in de display zitten nemen je vanzelf mee op avontuur.
Onwillekeurig luisteren we ook mee naar het verhaal wat achter de balie wordt verteld. Ottenhome is 85 jaar geleden als ‘home’ voor mevrouw Otten opgericht in Loosdrecht,
van oorsprong een bootbouwerij van Zestienkwadraat zeilboten en uitgegroeid tot Nederlands grootste verhuurbedrijf van de vergrote BM. Ottenhome heeft zeer zeker bijge- dragen tot de democratisering van de zeilsport!
DE JACHTHAVEN Wil je een keer wisselen van vaargebied en zoek
je een nieuwe (thuis)haven? Er zijn aparte steigers voor de ligplaatsen van particuliere sloepen. Je sloep wordt dus niet tussen de verhuurbo- ten afgemeerd.


































































































   38   39   40   41   42