Page 24 - De Sloep Heeft Toekomst
P. 24
HEEFT DE ECONOMISCHE CRISIS DIRECT INVLOED GEHAD?
Onze sector heeft eigenlijk pas in 2010 last van de crisis gehad. Sinds 2010 is de omzet in de totale sector met 15% gekrompen en is er ook een krimp geweest in het personeelsbestand. We hebben het gevoel dat nu de bodem is geraakt want de laatste drie HISWA conjunctuurmetingen laten een nullijn zien.
Maar los van de crisis spelen sociaal maartschappelijk en demogra sche ontwikkelingen een belangrijk rol. Ongeveer 30% van alle schippers van kajuitjachten zijn minstens zevenenzestig jaar oud en 50% van de kajuit- jachten zijn minstens 37 jaar oud. We zien wel dat een groot deel van deze groep schippers overweegt om over te stappen naar de sloep. De sloepen zijn kansrijk voor de uitgevaren kajuitbootbezitters en families met kinderen. Het is relatief laagdrempelig. De dalende verkoopcurve van grote kajuitjachten sinds eind jaren tachtig is deels gecompenseerd door een progressieve stijging van sloepen. In het begin van jaren zestig kreeg de verkoop van kajuitjachten een boost door de polyesterbouw. Een boot was niet meer alleen voor
de rijken maar voor iedereen. Maar toen de verkoop minder hard steeg en later ging dalen heeft de sloep ervoor gezorgd dat de totale vloot in Nederland is gegroeid
IS DELEN EEN BEDREIGING OF AANVULLING?
Delen zie ik eerder als een aanvulling. Hierdoor kunnen mensen die er nog nooit aan gedacht hebben over een boot beschikken. Denk daarbij aan jongeren die niet in staat zijn om zelf aan te schaffen maar wel willen varen.
Ik denk dat uiteindelijk het bootje delen leidt tot een hogere trefkans dat een nieuwe doelgroep geënthousi- asmeerd wordt om zelf een eigen boot aan te schaffen. Veel mensen hebben nog nooit aan watersport gedaan en dan is hert best lastig om er mee in aanraking te komen. Ik denk dat delen een redding is en straks misschien nog een impuls voor de watersport. Maar het is nog wel in een vroeg stadium. Vooralsnog ligt er in Nederland een grote vloot van veilige verzekerde kwaliteitsboten klaar in alle soorten en maten die pro- fessioneel worden aangeboden door bootverhuuders.
WAT DOET DE VERGRIJZING?
Onderzoek leert ons dat binnen nu en tien jaar een grote groep van met name oudere eigenaren van kajuitzeiljachten stopt met varen. Het is zaak dat deze boten worden verkocht aan personen die in Nederland ligplaats houden en varen. Of dat er nieuwe waterspor- ters worden gevonden die weer nieuwe boten komen. De industrie en de bonden in de watersport moeten daar aan werken. Daarom is HISWA Vereniging
ook gestart met de promotiecampagne www.welkomophetwater.nl. Niets doen is geen optie.
‘BIJ DELEN VERGROOT JE DE KANSEN
NAAR KOPEN’
24 | DE SLOEP HEEFT TOEKOMST 2016
‘SLOEPVAREN IS RELATIEF LAAGDREMPELIG’
BELANGRIJKE ONTWIKKELING
De belangrijkste ontwikkeling in de watersport is demo- gra sch van aard. Als we naar de kajuitjachten kijken zien we dat 50% van alle kajuitjachten gemiddeld 37 jaar oud is. Over tien jaar zijn deze vaartuigen 47 jaar oud. Dan is er een onbalans tussen de waarde van het schip versus de jaarkosten.