Page 26 - De Sloep Heeft Toekomst
P. 26

Serie interviews met ondernemers uit de watersport over de ‘Toekomst van de sloep’.
WAT WAS DE IMPACT VAN DE ECONOMISCHE CRISIS OP HET BEDRIJF?
Net als alle andere sloepenbouwers hebben wij dit natuurlijk ook gemerkt. Wel merken we dat er een opgaande lijn is vanaf 2013. Dit wordt vooral veroorzaakt door de ontwikkeling van nieuwe producten. De vraag naar sloepen is teruggelopen omdat enerzijds veel mensen al een sloep hebben en anderzijds heeft de economische crisis een grote rol gespeeld in het terug- lopen van de aantallen. Mensen zijn voorzichtig met het uitgeven van geld. Echter door te blijven ontwikkelen in nieuwe modellen wordt er ook weer vervangingsvraag gecreëerd.
Het klopt dat er meer vraag naar tenders is. Er is vooral meer vraag naar boten met een moderne vormgeving. De gemiddelde leeftijd van klanten, of dit nu klassieke sloepen zijn of tenders, ligt boven de vijftig jaar. Dit heeft vooral met de  nanciën te maken.
WELKE MODELLEN WORDEN HET MEEST VERKOCHT?
De nieuw geïntroduceerde modellen worden het best verkocht.
WELKE SLOEPEN WORDEN ER VEEL INGERUILD?
Bij ons bedrijf worden veel eigen sloepen ingeruild en bestaande boten vervangen.
‘ONZE DOELSTELLING IS OM ELK JAAR
MET IETS NIEUWS TE KOMEN’
ZIJN KOPERS VAN SLOEPEN VOORNAMELIJK JONG OF WAT OUDER?
Over het algemeen, uitzonderingen daargelaten, ligt de leeftijd rond of boven de vijftig jaar.
WELKE INVLOED HEEFT DE VERGRIJZING OP DE VERKOOPCIJFERS?
Hopelijk gaat dit de komende jaren een positieve invloed hebben.
TEGENWOORDIG WORDT ALLES GEDEELD.
IS DELEN EEN BEDREIGING OF JUIST EEN AANVULLING?
Wij hebben weinig tot geen ervaring met kopers-groe- pen die gezamenlijk een boot kopen. Wel hebben we veel verhuurbedrijven als klant.
HOE ZIT HET MET ZEILERS. BEHOREN DIE TOT DE DOELGROEP. STAPPEN ZE NA VERLOOP VAN TIJD OVER OP EEN SLOEP?
Zeilers behoren naar mate ze ouder worden zeer zeker tot onze doelgroep.
HOE ZIET DE TOEKOMST ERUIT VOOR DE SLOEP? WAAR ZITTEN DE GROEIMOGELIJKHEDEN? Belangrijk voor ons als bedrijf is om te blijven ontwikkelen in nieuwe modellen. Onze doelstelling is om gemiddeld ieder jaar met iets nieuws te komen. |
26 | DE SLOEP HEEFT TOEKOMST 2016
KLAAS SCHIPHOF
Klaas Schiphof is directeur Aquatec Industries BV.
De merken Antaris, Makma en Maril zijn in 2010 volledig samen gevoegd onder de naam Aquatec Industries BV in het Friese Woudsend.


































































































   24   25   26   27   28