Page 47 - SLOEP! 2016-01
P. 47
GRACHTEN
VDAENLFT
De stad Delft dankt haar naam aan een gegraven wa- Je kunt de stad op twee plaatsen in. De grootste entree is terloop (‘delf’) waaromheen zich later het grachtenstel- bij de Kapelsbrug, waarvan de voorloper al in 1660 door sel heeft ontwikkeld. Met stadsrecht sinds het jaar 1246, Johannes Vermeer pront werd vereeuwigd. De fraaiste de eigen haven (het thans Rotterdamse Delfshaven) en entree is de Oostpoort. Van de stadspoorten is dat de een eigen VOC-kamer staat de plaats bol van de histo- enige die nog is overgebleven. Ze dateert uit het eind rie. Daaraan draagt in niet geringe mate bij dat Willem van de 14e eeuw. De torens ervan zijn later verhoogd. De van Oranje er woonde en omkwam. De stad herbergt nog poort bestaat uit een landpoort en een waterpoort. En die altijd de koninklijke grafkelder en heeft als bijnaam de laatste is natuurlijk een geweldige plek om de stad te Prinsenstad. mogen binnenvaren.
Een vaartocht over de Delftse grachten is dan ook niets De reden waarom Delft behoedzaam omgaat met haar minder dan een vaartocht in een geschiedenisboek. En grachten wordt duidelijk als je er vaart. Het is een klein voor het 3e jaar zijn de mogelijkheden voor zo’n vaartocht grachtenstelsel en het is ook nog eens smal. De breedte verruimd. Op instigatie van het Expertise Platform Water van de gracht waar men vroeger het Prinsenhof door een – een initiatiefgroep van intelligente vrijwilligers - loopt luik bevoorraadde, is hooguit gelijk aan die van twee er een pilot elektrisch varen. Commerciële exploitanten sloepen. Maar wat fantastisch om dat in de 21e eeuw
van elektrob
oten komen in
aanmerking
voor een ver
DIEPGANG #1
gun- nog van een paar decimeter te kunnen bekijken. En dit
ning. Er zijn verschillende exploitanten, waardoor er voor is maar een voorbeeld. Voor wie er oog voor heeft is Delft elke beurs een mogelijkheid is de grachten elektrisch te een aaneenschakeling van dit soort unieke plekjes. Kort- verkennen. om: zet zo’n tochtje op je to-do-lijst, je zult er geen spijt
van hebben! |
Gezicht op Delft – Johannes Vermeer – 1660-1661. Gezicht op Delft – 355 jaar later.
Pim van der Marel is fervent watersporter. Oorspronkelijk vooral als zeiler, nu in een sloep met elektrische en dieselaandrijving. Waar hem als register- accountant en – informaticus vroeger de tijd ontbrak, haalt hij sinds een aantal jaren zijn schade in. Daarnaast is hij actief als commissaris en bestuurder, adviseert jachthavens en is vaste medewerker van het maandblad Motorboot.
SLOEP!_01_2016 | 47