Page 15 - De Sloep Heeft Toekomst
P. 15

EEN BOOT IS EMOTIE
Een boot heeft grote emotionele waarde. Uit de enquête onder Sloepenpost lezers is gebleken dat gemiddeld 80% zijn sloep niet wil delen.
De jonge generatie staat er makkelijker voor open om te delen. Maar de oudere generatie heeft meer bezit in tegenstelling tot de jongeren.
Jongeren kiezen eerder de huur- en deelvariant, terwijl ouderen makkelijker iets kunnen ruilen (zij hebben
iets te ruilen). De nieuwe generatie is een ‘moment’ consument en ook de oude generatie gaat zich meer zo gedragen. Er is weinig vrije tijd en de tijd die er is moet kwalitatief goed besteed worden.
Daarnaast is de nieuwe generatie er een van bewust besteden. Dit betekent dat een product kopen voor een activiteit lang niet altijd een goede investering is. Betalen per keer wordt voor de nieuwe generatie in eerste instantie de maatstaf. Dit kan door producten
te huren of te kiezen voor abonnementen waarbij de wa- terrecreant voor een aantal een paar keren per jaar over een product kan beschikken.
Deze concepten zullen in de toekomst voor verschillen- de activiteiten in en rondom het water door de nieuwe generatie gebruikt worden. De factor gemak komt daar ook bij om de hoek kijken. Producten zijn al op locatie en na het beoefenen van een activiteit kunnen ze zonder omkijken achtergelaten worden.
De sector dient er op voorbereid te zijn dat dit gemak en plezier voor de nieuwe generatie belangrijker is dan het daadwerkelijk bezit van een product om een acti- viteit uit te kunnen voeren. Kanttekening voor de sector is overigens dat nog maar weinig consumenten bekend zijn met de mogelijkheden van betalen per keer voor de verschillende activiteiten. Onbekend maakt onbe- mind en dat betekent dat het loont om te investeren in de bekendheid van betalen per keer en de voordelen daarvan. Het is wel is wel belangrijk om te kijken naar de verre toekomst.
DE SLOEP HEEFT TOEKOMST 2016
| 15


































































































   13   14   15   16   17