Page 17 - De Sloep Heeft Toekomst
P. 17

Sociale effecten
Met het gebruiken van deelplatformen verbreden mensen hun gedrag door van onbekende individuen goederen te lenen of huren. Er is een verschuiving van bezit (aankoop) naar gebruik (lenen/huren) en/of een verbreding van het netwerk door niet van bekenden, maar van onbekenden te lenen. Bij een deel van de transacties in dit cluster is
er geen ontmoeting tussen de eigenaar en de huurder, bijvoorbeeld omdat de boot wordt opgehaald bij een haven. Mensen hebben wel online persoonlijk contact rondom de transactie. Bij deelauto’s is de ervaring dat huurders het gebruik van de auto op een andere wijze ervaren dan wanneer zij een auto van een zakelijke dienstverlener huren. Zij gaan ook voorzichtiger om met de privéauto dan de reguliere huurauto. Iets dergelijks zou ook bij de huur van boten kunnen gelden.
POLITIEKE
TRENDS
De overheid is bezig om de vervuilende plezierboten te verbieden. Deze regels zijn noodzakelijk om de lucht- kwaliteit te verbeteren. In Amsterdam moeten per
1 januari 2017 alle bootbezitters een schonere motor hebben. Wie een tweetaktmotor heeft, riskeert een boete. Naar schatting hebben 1.000 tot 1.500 boten
nog een tweetaktmotor.
Duurzaamheidsimpact boot delen - Bron: Rijksoverheid: milieu-impact en- kansen deeleconomie, 2014
DE SLOEP HEEFT TOEKOMST 2016
| 17


































































































   15   16   17   18   19