Lesley Luijer is gepassioneerd visser op zeebaars en zoekt een open vissersboot. Bij Jachtwerf Arie Wiegmans vindt hij een luisterend oor en samen maken zij de ultieme visboot.

VEEL BAKKIES KOFFIE

Lesley Luijer had al een paar keer rondgelopen op de sport- en botenbeurs in Utrecht en belandde bij de stand van Wiegmans. De Dock 560 Steel sprak hem enorm aan maar hij miste toch ‘iets’. Toen hij enige tijd later voor werk op de Scheendijk in Breukelen moest zijn liep hij weer bij Wiegmans binnen. Hij werd enthousiast ontvangen. De wensen en aanpassingen van Lesley werden kritisch bekeken door Ron Wiegmans, het was tenslotte zijn ontwerp, maar na vele ‘bakkies koffie’ en goed naar elkaar luisteren werd Ron steeds geestdriftiger. Om kort te gaan, er kwam een tekening op tafel en het proces werd in gang gezet. Zowel Ron als Lesley hebben het hele project op de voet gevolgd. Het resultaat is een unieke visboot geworden, de Dock 560 Steel Fish, de enige ter wereld.

Lesley: ‘als ik nu weer een boot zou laten maken zou ik weer precies hetzelfde doen’. ‘De boot is volledig naar mijn eigen zin gemaakt: ruim, stabiel en bloedsnel’.

AANPASSINGEN

  • Hogere railing als veilige steun voor klanten (kan op zee flink spoken).
  • Extra kielstrip – meer stevigheid – om op betonblokken te kunnen varen (Edison baai).
  • Console voor elektro motor (112 LBS en 36 Volt), er lopen mantelbuizen onder de vloer door voor de bedrading van elektrisch anker en motor. Gebruik van de buitenboordmotor (100 liter tank voor grote afstanden) is alleen om van A naar B te varen.
  • Elektrisch anker om niet van je stek (vis) af te driften, je blijft met een radius van drie meter op je plek liggen. Voordeel: geen touw die de vissen (zeebaars) verstoren (‘touwloos ankeren’).
  • Console is verhoogd met extra scherm en extra ruit om spatwater op te vangen.
  • Vloer is volledig geschuimd daardoor is hij onzinkbaar en is het geen klankkast (zeebaars moet rustig benaderd worden).
  • Ingebouwd hengelrek.

ZEEBAARS TAXI

Lesley: ‘Ik was altijd al dol op sportvissen. Als driejarig jongetje viste ik al, en de afgelopen tien jaar vooral op zeebaars en andere zoutwatervissen, bovendien bleek ik er ook nog eens aanleg voor te hebben. Daarbij vond ik het heel leuk om dingen uit te leggen.’ ‘Vrienden zeiden tegen me: joh, waarom begin je niet een gidsbedrijf?’ Daar is BassExpress uit ontstaan. Bass is het Engelse woord voor zeebaars. BassExpress kun je vertalen naar ‘Zeebaars taxi’.

WAAR?

Het vaargebied is vooral rondom de Europoort, de Waterweg (brak water) en de Noordzee (zout water). De diversiteit aan structuur van het onderwaterleven in dit vaargebied biedt grote kans op het vangen zeebaars. Ook de diepe havens en grote obstakels onder water zijn een goede broedplaats voor kleine vissen en de zeebaars gaat daar naar op zoek.

ZWEVEND BOVEN HET WATER

Lesley: ‘de boot is een keer helemaal losgekomen van het water. Bij het terugvaren naar de haven voeren we 62 km per uur en de DOCK gaf geen krimp. Golven van wel anderhalve meter hoog. Mazzel dat we op de volgende golf kwamen en niet erin, anders is het alsof je tegen een betonnen muur rijdt.’

‘Ruim stabiel en bloedsnel’

‘62 km per uur en de DOCK
gaf geen krimp’