HOE KOM JE AAN DEZE SLOEP?

Besteld bij Damarin in Gouda, dat is de bouwer ervan. Het voordeel van laten bouwen is dat je er je eigen ideeën in kunt stoppen. En dat je de bouw op de voet kunt volgen. Het wordt op die manier heel erg je ‘eigen’ boot.

WAAROM JUIST DEZE SLOEP?

Prettig varend, goed ingedeeld, geschikt voor groot water, voldoende mogelijkheden voor eigen inbreng, bruikbaar om in te overnachten en ook eens nog fraai om te zien. Daarnaast was Damarin destijds de meest ervaren bouwer van hybride aangedreven sloepen. We wilden er namelijk ook mee kunnen fluistervaren. Kortom, we zochten een schaap met vijf poten en deze kwam er het dichtste bij.

WAT IS JE GESCHIEDENIS MET SLOEPEN/WATERSPORT?

Van jongs af aan heb ik gezeild op de Hollandse plassen. Nadat onze zeilboot was verkocht, kwam het daar vrijwel nooit meer van. Dat gemis hebben we opgelost met een sloep. Dat is weliswaar iets anders dan zeilen, maar sloepvaren bleek toch een geheel eigen charme te hebben. En fluistervaren is eigenlijk een soort zeilen zonder rekening te houden met de windrichting.

HEEFT DE NAAM EEN BIJZONDERE BETEKENIS?

Maribelle is een koosnaam voor een heel mooi ‘ding’. En de Maribelle II is dus niet het eerste.

De boot kenmerkt zich door de fraaie vormgeving en mooie lijnen. Qua uitvoering maken vooral de teak/mahonie-verbindingen het een aantrekkelijke sloep. De naam is dus wel passend.

WAT MAAKT JOUW VAARGEBIED BIJZONDER?

De vaste ligplaats van de boot is Delft. Dat betekent dat je drie vaargebieden bestrijkt:

• Rotterdam (Maas, Kralingse Plas, Rottemeren, Delfshaven, Schiedam)

• Westland (door het vroegere transport over water volledig bevaarbaar)

• Hollandse Plassen (Den Haag, Vlietland, Leiden, Kaag, Braassemermeer)

Doordat je (ook) in het Westland de Maas op kunt, kun je bovendien twee vaargebieden combineren. Bij elkaar is dit dermate ideaal dat je zou verwachten dat Delft een grote naam heeft in de watersport. Dat is (nog) niet zo.

WAT VIND JE HET ALLERLEUKSTE AAN HET VAREN?

Het meest bijzonder vind ik het vakantiegevoel. Je stapt in je boot en onmiddellijk maakt dat gevoel zich van je meester. Voor mij is dat synoniem voor onthaasting en afstand tot de routine. Als je last hebt van stress lijkt varen me een beter medicijn dan bètablokkers. Idee voor de Zorg?

Wat ik daarnaast geweldig vind is dat de hele waterinfrastructuur (verkeersleiding, sluizen, bruggen) ook de pleziervaart volledig ten dienste staat. In het Rotterdamse havengebied vaar je in een compleet professionele entourage. En dat geheel werkt dan ook gewoon voor jou, zonder dat je je teveel gaat voelen. Prachtig is dat!

HEBBEN GEZINSLEDEN INBRENG GEHAD IN DE KEUZE VAN JE SLOEP? ZO JA WELKE?

Niet in de keuze van de sloep en de veiligheidsvoorzieningen, wel in de uitvoering. Toilet, fonteintje, koelkast, kookstel, waterkoker en stopcontacten zijn dingen waarin je de invloed van mijn echtgenote terugziet. Marifoon, radarreflector en AIS-transponder zijn dingen waar ik anderen maar niet mee vermoei…

Voor de winterstalling gaat de boot naar Damarin aan het gekanaliseerde deel van de Hollandse IJssel.

In ons eerste vaarseizoen waren we twee keer op de Maas geweest en dus ‘ervaren’. Terug naar Gouda kon wel via de Maas en de Hollandse IJssel, dachten we. Naar het getij hadden we niet gekeken.

We hebben – meer pech kun je niet hebben – het hele stuk tegen het afgaand tij in moeten ploeteren. Eind van het liedje was dat we te laat bij de Goudse Waaierschutsluis waren.

We hebben de boot dus noodgedwongen op getijdewater afgemeerd. Langszij bij een groot schip dat de volgende morgen om 8u zou vertrekken. Leerzaam foutje.

Als we via de Maas gaan kijken we sindsdien even hoe we het getij ‘mee’ kunnen pikken. Als we een rondje varen bepaalt het getij of we dat met de klok mee of andersom gaan doen.

‘Maribelle is een koosnaam
voor een heel mooi ding’

‘Het meest bijzonder vind ik het vakantiegevoel’