HUIS MET STEIGER

Na de verkoop van mijn onderneming waren wij in staat een mooi huis direct aan de Reeuwijkse Plassen te kopen. Bij een huis met aanlegsteiger aan de plas hoort ook een sloep, dachten wij. De vorige eigenaar had ook een sloep, net als alle huizen die hier aan het water liggen. Daarvoor hebben wij nog nooit met een sloep gevaren en hadden verder ook niets met andere watersporten.

ELEKTRISCH VAREN

Als je dan op zoek gaat naar een sloep ga je je eerst oriënteren. Wij hadden al direct de wens dat het een elektrische sloep moest worden. Laten ze die nou net bij ons in Reeuwijk bouwen. We waren het heel snel eens toen we zagen wat voor prachtige moderne sloepen ze bij Jachtwerf Reeuwijk maken. Het werd de Sluiper 21. En tja, ik heb de boot uitgezocht en mijn vrouw de kleur, zo gaat dat hè?

HET VAARGEBIED

De Reeuwijkse Plassen zijn zeer gevarieerd en van buitenaf weten eigenlijk maar weinig mensen hoe mooi het hier is of hoe je er kunt komen. Als je alle plassen rond gaat, onder de verschillende bruggetjes door, ben je een paar uur onderweg. Het is rustig als je wilt en bij drukte zoek je de wat levendigere plassen op en kom je soms bekenden tegen. Er varen hier nu vijf Sluiper 21 sloepen en dat is wel leuk als je er weer een ziet varen. Daarnaast kun je dagtochten plannen om door de zeven bruggen en twee sluizen van Gouda naar de Hollandse IJssel te gaan. Dit is elke keer een ervaring op zich. Het kost ongeveer een uur om door Gouda heen te komen en dat is avontuur en puur genieten.

WATER EN NATUUR

Omdat de sloep aan onze steiger in de tuin ligt, pak je al heel gauw de boot en ben je even helemaal relaxed op het water. Dat heb je met een elektrische boot, je hoort alleen het water en de natuur. Met mooi weer doen we dat bijna dagelijks. Verder gaan we in de zomer ook tochten varen en overnachten we op de boot. Dat is echt een vakantie-uitje dan.

DE NAAM

Ons huis aan de plas heet ‘De Stolp’. Daarom hebben we de sloep die naam ook gegeven, hij hoort gewoon bij ons huis, vinden wij.

‘De eerste keer dat we een overnachting gepland hadden zijn we naar Nieuwkoop gevaren. Dat was een tocht van tien uur met alle bruggen en sluizen. Maar je weet nog niet hoe ver je komt met de accu’s, dus dat is wel heel spannend. Als je meer gas geeft, zie je de meter bijna naar beneden lopen en denk je, dat halen we nooit. Dat moest dus anders. Door wat zuiniger te varen, zo rond de zes kilometer per uur, is het verbruik echt veel minder en hebben we het ruimschoots gehaald. Als je op een dagtocht harder vaart en meer afremt, dan kom je nog niet halverwege en daar lig je dan stil. Over de actieradius ben ik achteraf dik tevreden. Met een beetje uitkienen kun je een lange dag varen zonder bij te laden.’