Wij zijn Jurgen en Andréa en hebben samen met onze twee kinderen, Thomas (14) en Merlijn (12), een tocht van de Biesbosch naar Heeg (Fr) gemaakt. Op 27 juli 2017 om 07:30 uur hebben wij onze sloep bij haventje ’t Oude Maasje in Waspik in het water gelaten en zijn we vertrokken voor een vakantiereis naar Heeg in Friesland.
EN DAAR GAAN WE…
We voeren vanaf ’t Oude Maasje naar de Biesbosch, waar we via Spijkerboor, Steurgat en Gat van Paulus naar de Biesboschsluis bij Werkendam zijn gevaren. Dat verliep soepel. Daarna de Nieuwe Merwede op richting Gorinchem. We hebben nog relatief weinig ervaring en tot op heden alleen in de Biesbosch gevaren. Uiteraard was er wel wat binnenvaart verkeer, maar dat gaf geen echte problemen. Bij Gorinchem aangekomen namen we de Lingesluis de binnenstad in. Daar even aangelegd en een korte pauze gehouden. Wat is Gorinchem toch een mooi stadje.
GORINCHEM
We vroegen ons wel af of we nu steeds bij elke brug de brugwachter moesten bellen, maar nee, gelukkig hebben ze bij de bruggen ook een knop zitten. Erg handig en we hadden soms het geluk dat er een motorboot voor ons was met een marifoon en dan ging de brug al open als we er aan kwamen. Maar we konden met onze sloep gewoon onder veel bruggen doorvaren. Herkenbaar voor alle sloepvaarders.
Via de Linge kom je bij Arkel waar wij het Merwedekanaal namen om richting Utrecht te gaan. Ons doel voor die dag was uiterlijk 19:30 uur bij de Weerdsluis in Utrecht te zijn. De hele route naar Vianen, oversteken van de Lek richting Nieuwegein verliep vlot. In de Koninginnesluis heel even moeten wachten. Toen via de Noordersluis Utrecht in en door de binnenstad heen gevaren. Wat is Utrecht mooi om doorheen te varen. We kwamen om 19:00 uur bij de Weerdsluis aan en dus mooi op schema.
Toen we hier doorheen waren hebben we ergens aangelegd en pizza gehaald. Het was tijd om een plekje voor de nacht te vinden. Dat werd aan de Vecht in Oud-Zuilen. Een handige aanlegplaats langs de doorgaande weg.
OUD ZUILEN
Na de nacht goed door gebracht te hebben op de sloep en een lekker ontbijt, om 07:30 uur op weg naar de volgende stop. Vandaag staat de Vecht op het programma. De hele tocht verliep soepel. Lunchen deden we bij Eeterij de Schalkse in Weesp, een echte aanrader. Daar bekeken we het weer.
’s-Middags begon het wel harder te waaien en waren er kans op buien. Ons plan was om in Muiden te overnachten en de dag daarna via de Randmeren naar het Ketelmeer te varen. De volgende dag zou het wel slecht weer zijn, dus we besloten te kijken hoe het zou zijn als we in Muiden aankwamen. Dus na een prachtige tocht over de Vecht met af en toe een klein buitje, kwamen we aan in Muiden. Daar hebben we even bijgetankt. De dieseltank was nog halfvol, maar het leek ons verstandig om met een volle tank het Markermeer over te gaan. Aangezien het inmiddels windkracht 5 was geworden besloten we dat het verstandig was om direct van Muiden naar Almere Haven te varen en daar te overnachten. Op het Markermeer voelde je de wind flink, de golfslag was best pittig. De vaargeul aangehouden in verband met de fonteinalg. We kwamen rond 17:00 uur aan in Almere Haven. De havenmeester gebeld en hij had plaats om te overnachten. Wat een goed geregelde haven, perfecte douches en voorzieningen. En dat voor nog geen tien euro voor vier personen. Bij de haven zitten diverse restaurants en in een daarvan hebben we heerlijk gegeten. Het varen maakt ons best moe, dus vroeg onder de wol in de sloep. ’s-Nachts heeft het goed gestormd en geregend. Maar dankzij onze goede verlengde kajuittent nergens last van gehad en goed geslapen.
MARKERMEER
Volgende morgen na het ontbijt, rond 08:00 vertrokken. We raakten een beetje zonder proviand, dus via onze mobiel een supermarkt gevonden die vlak na de sluis zat. We hadden besloten om via de polder naar het Ketelmeer te varen, in plaats van via de Randmeren, in verband met het te verwachten slechte weer en stevige wind. Dus door de sluis. Die zakte ruim 5 meter, dat was best veel vonden wij. Het ging gelukkig erg soepel omdat er van die blokken in zaten waar je je lijn omheen sloeg. Die blokken zakten met het water mee. Na de sluis aangelegd om proviand bij te halen en daarna verder richting Ketelmeer. De bedoeling was om in Ketelhaven te overnachten, maar rond 16:00 gaf buienradar aan dat het heel erg zou gaan onweren en regenen. We waren net bij Biddinghuizen en besloten daar de haven van WSV Biddinghuizen in te gaan. Gelukkig hadden ze daar ook een plek, en zijn we daar een nacht gebleven. Prima haven ook weer.
De volgende morgen vroeg op pad, en doorgevaren met prima weer naar Ketelhaven. Dat was niet ver meer. Door de sluis, het Keteldiep op naar de IJssel tot aan Kampen en IJsselmuiden. Daar de sluis genomen naar het Ganzendiep. Dat was smal en erg druk en vergde enige wachttijd. Om ons heen zag de lucht er dreigend uit, maar het viel allemaal erg mee. Via de Goot kwamen we bij het Zwartemeer, waar een verplichte vaarroute is, langs de stuurboordkant. Vandaar het Zwartewater op, naar de sluis bij Zwartsluis. We namen de eerste sluis bij de Waa. Die gaat richting Belt-Schutsloot. Dan kom je in de Weerribben, een prachtig gebied en dan kom je bij het super mooie Belt-Schutsloot. Hier vonden we het zo mooi dat we er langs de kant hebben aangelegd, even zijn gaan wandelen en hebben gegeten bij restaurant de Belt. Het is hier onbeperkt spareribs eten, echt een aanrader. Zelfs de zon scheen er heerlijk. Daar ook weer prima geslapen.
BELT-SCHUTSLOOT
De volgende morgen het dorp ingevaren om bij de winkels te komen. Belt-Schutsloot is zó mooi. Proviand ingeslagen en op weg naar Giethoorn, want dat wilden we toch ook nog zien. Onderweg op de boot gegeten. We waren al om 08:30 uur in Giethoorn en konden daardoor rustig door het Venetië van het Noorden heenvaren zonder andere bootjes in de buurt. Nog even een kopje koffie gedronken bij Grand Café Fanfare, en de eigenaar vond dat we veel lef hadden om met zo’n mooie sloep in Giethoorn te varen. Vanwege de slecht varende toeristen met de stalen punters. Maar gelukkig waren wij al klaar en was er nog erg weinig vaartoerisme.
GIETHOORN
Op naar de doorgaande vaart, bij Steenwijk gaan wij linksaf richting Ossenzijl via het kanaal. Bij Ossenzijl gaan we rechtsaf de Lende op. Aan het eind is de Mr. H.P. Linthorst Homansluis. Zo en daar begon het. Wat een drukte. Barstensvol jachten groot en klein. En uiteraard ook arrogante mensen die met hun motorboot gewoon doorvaren om als eerste bij de sluis te zijn terwijl er al dertig of meer voor hen waren. Dus dat ging wel even duren. Een uurtje of anderhalf later konden wij ergens tussen gepropt worden omdat de sluiswachter nog een meter of 7 over had. Hadden wij even geluk. Weer verder via de Jonkers- of Heloma Voart, richting Echternerbrug. Daar stond de brugwachter met zijn klompje zijn gage te ontvangen. Daarna het Tjeukermeer oversteken. En dan via Follegeasleat naar het Groote Bekken. Daar weer rechtsaf het prinses Margrietkanaal op. Op het Küfurd gaan we linksaf de Welle op naar Woudsend. In Woudsend steken we over naar het Hegermeer richting Heeg. En daar was onze voorlopig eindbestemming, de Pharshoeke in Heeg. Hier zouden we een week in een huisje aan het haventje met aanlegplaats verblijven. Heerlijk je eigen sloep voor je terras en kunnen gaan waar je wilt. Het dorp op vijf minuten lopen waar altijd wel iets te zien en te doen is.
PHARSHOEKE HEEG
Op 2 augustus zijn we van Heeg via de Wide Wimerts naar Bolsward gevaren, om een verjaardagslunch te gaan nuttigen. Via de Workumervaart, langs Parrega, tot aan Workum gevaren. Daar gingen we linksaf de Lange Fliet en de Korte Fliet op. Via het Sanmar en de Grutte Gaastmar via de Yntemasleat het Heegermeer op, terug naar Heeg.
WEER NAAR HUIS…
Op 7 augustus moesten we weer aan onze terugreis beginnen. We hadden lang getwijfeld of we terug wilden via de IJssel, want je kan er niet meer vanaf als je er eenmaal op zit. En hoeveel binnenvaartverkeer zouden we tegenkomen? Maar goed, toch om 07:30 uur uit Heeg vertrokken, via Woudsend, Slotermeer, Tjeukermeer, Ossenzijl, naar Kalenberg. In Kalenberg bij een restaurant aan het water geluncht. Via Muggenbeet naar Blokzijl. Via het Ettenlandschkanaal naar het meer de Beulakerweide en door Ronduite naar Belt-Schutsloot. Op naar Zwartsluis en het Zwarte Water op richting Zwolle. Bij Zwolle de Spooldersluis in, waar wij de enigen waren in een mega-lange sluis. Toen de IJssel op. Stroomopwaarts, ging niet zo snel. We voeren ongeveer 7 km/uur, maar we hebben de tijd en genieten van de omgeving. Het werd tijd om een haven op te zoeken en besloten in de haven van Hattem te gaan liggen. Daar hebben we wat rondgewandeld in Hattem, een mooie Hanzestad. De haven en de voorzieningen waren ook weer fantastisch.
Volgende morgen weer verder met onze tocht. We hadden gehoopt tot aan de Neder-Rijn te kunnen komen maar doordat we door de sterke stroming niet hard vooruit kwamen, gingen we dat niet halen. Dus besloten we maar in Zutphen te overnachten bij WSV de Mars. Vriendelijke mensen, maar niet een haven om naar terug te gaan. We zijn die avond Zutphen ingelopen en hebben in de stad gegeten en wat de toerist uitgehangen. Wel een prachtige Hanzestad ook.
MAURIK
De volgende dag, voeren we op weg naar de Neder-Rijn. We waren bang dat het daar erg druk zou zijn met vaarverkeer. Toen we bij Arnhem de Neder-Rijn opkwamen was het rustig. Een stuk verder net voorbij Arnhem hadden we het idee dat we ergens een bordje ‘Vandaag verboden te varen’ gemist hadden. Het water was zo glad en stil en we kwamen geen boot tegen. Lekker rustig dus. We voeren tot aan de sluis bij Amerongen. Als we die nog snel zouden kunnen nemen konden we nog langs de supermarkt in Maurik voor wat proviand. Helaas de sluiswachter vond het nodig om ons toch minimaal een uur te laten wachten, terwijl er geen boot in de buurt was. Uiteindelijk kwamen we om 20:30 uur aan bij De Loswal in Maurik. Een camping met haven. Prachtig ook weer. Het was er gezellig druk. We konden nog eten en hebben er goed kunnen douchen. Mooie locatie.
DE WAAL
De laatste dag van onze enerverende reis. We varen weg bij de Loswal in Maurik weer de Neder-Rijn op, tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Daar gaan we het kanaal op richting het zuiden, naar de Waal. Bij Tiel gaan we rechtsaf de Waal op. Nou en dan wordt het ineens super druk. Wat een scheepvaartverkeer zie je dan. Boten die blauwe borden aan hun bakboordzijde hebben hangen, waar jij dus links langsheen moet passeren terwijl achter je een paar cruiseschepen jou komen inhalen. Niet echt prettig en we kunnen ook niet wachten om weer van de Waal af te zijn.
Sinds we van de IJssel af zijn gaan we ineens wel een stuk sneller, we varen inmiddels soms met 20 km/uur. Net voor Rossum gaan we linksaf het Kanaal van Sint Andries in naar de Maas. Heerlijk de Maas, en bijna thuis.
WE ZIJN WEER THUIS IN WASPIK
De Maas is weer heerlijk rustig en het is prettig varen en mooi weer. We maken nog een stop in Heusden waar we in de binnenhaven mogen aanleggen en we met opa en oma hebben afgesproken te lunchen. Daarna gaan we snel weer op weg naar Waspik. Uiteindelijk komen we
rond 17:00 uur in Waspik bij haventje ’t Oude Maasje aan waar we de sloep weer uit het water halen, op de trailer zetten en meenemen naar huis.
Het was een prachtig avontuur, we hebben er alle vier enorm van genoten. Erg veel geleerd en ons land van een prachtige kant kunnen bekijken.
Komende zomer hebben we plannen om Zuid-Holland en een stukje van Noord-Holland te gaan doen. Wij kunnen iedereen deze tocht enorm aanraden. We hebben goed kunnen slapen op de sloep met vieren. Het is een beetje kamperen in een tent op het water maar dat heeft ook zo zijn charmes.