In augustus 2009 kochten wij onze huidige kajuitsloep (Nauta Cabin 980). De sloep was net geïntroduceerd in Nederland en de firma Nauta wilde ook graag deze sloep tonen op de HISWA te water in IJmuiden (toen nog bij de Marina na de sluizen richting zee). We spraken af dat onze boot natuurlijk naar de HISWA kon en wij de sloep zelf zouden varen met hulp van een medewerker van Nauta. Tevens een goede manier om de boot te leren kennen. Elke boot heeft tenslotte zo een eigen karakter.

PERFECT

De dag van vertrek was een mooie, zonnige dag. Niet te fris, maar wel met een zeer behoorlijk stevige bries; dat ondervonden wij later. De reis vanaf Zoeterwoude naar de (sport)sluis van IJmuiden verliep zonder problemen. De boot reageerde goed, lag lekker op het water, de dieselmotor zoefde als een naaimachine. Enfin, perfect. Af en toe even experimenteren op snelheid, noodstop, wendbaarheid, et cetera. Allemaal Top. Eén ding waar we minder aandacht aan konden besteden: het wieleffect.
Elke boot reageert anders, dus ook dat effect moesten we te zijner tijd toch wel snel onder de knie krijgen. Het wieleffect is voor velen een echte crime. Voor ons – nu na zoveel jaren en heel veel uren varen – een plezier om te hanteren en optimaal te kunnen benutten. Maar daar later meer over.

GEEN KANT MEER OP

Afijn, met die stevige bries, en door die bries een zeer woelig water bij IJmuiden, kwamen we de sluis in. Een stroming in de sluis aangewakkerd door de wind van hier tot ginder en toch snel en goed aangelegd aan stuurboordzijde van de sluis. Netjes zo ver mogelijk naar voren en aansluitend op de voorliggers. De sluismeester vroeg of we de sloep toch maar aan bakboordzijde wilden meren, konden er nog een paar bootjes bij. Geen probleem.
Wij de boot losgemaakt, in zijn achteruit, een beetje gas, sturen en dan manoeuvreren naar de bakboordzijde.
Ja, ja. Makkelijker gezegd dan gedaan. Door de wind en de stroming én het verkeerd inschatten van het wieleffect ging de sloep een andere kant op dan wij wilden. En ja hoor, we lagen dwars, helemaal dwars in de sluis. Geen kant meer op. Grote hilariteit bij allen in de sluis. Met veel geduld, kunst en vliegwerk hebben we de boot weer recht en aan bakboordzijde gekregen. Dank aan de aanwezigen voor de nuttige aanwijzingen die we kregen. Eén troost – ondanks de humor die we wel konden waarderen – we waren niet de eersten en zullen zeker niet de laatsten zijn die dit overkomen is of zal overkomen.

‘De dag van vertrek
was een mooie,
zonnige dag’

PASSENDE NAAM

Na de sluis het woelige water op. Nu nog meer voelend hoe goed de sloep zich gedraagt. Direct anders reagerend op de zee, anders dan op het meer of kanaal. Als een ‘vis in het water’. Prachtig. De sloep afgeleverd bij de Marina op de juiste plaats van Nauta Maritiem, de kajuitsloep officieel gedoopt en de naam gegeven: C.H.A.T.. En niet zoals iemand in de sluis opperde de boot te voorzien van een andere ‘passende naam’: De Dwarsligger!

OEFENING BAART KUNST

We hebben wel na die IJmuiden-ervaring menige dag op de meren doorgebracht en geoefend met de sloep op allerlei manieren. Uiteraard het recht achteruitvaren, achteruit manoeuvreren en de reactie van het wieleffect. Oefening baart kunst, nietwaar? Inmiddels kunnen we lezen en schrijven met de boot én het wieleffect. Dat effect beheersen maakt het varen nog plezieriger en aanleggen tot een ‘makkie’. Of het nu aan de kade, of in een sluis, aan bakboord of aan stuurboord is. Vooral bij het aanleggen is gebruik kunnen maken van dat effect een groot voordeel: meer controle, véél minder tot bijna nooit gebruik hoeven te maken van de boegschroef (daardoor veel minder herrie!) en meer vaarplezier in het algemeen.

De schroef op je sloep draait twee kanten op: linksom of rechtsom. Vanaf de achterkant van de motor kun je kijken welke kant de schroefas of het vliegwiel op draait. De kern van het wieleffect is dat het achterschip de neiging heeft om de draairichting van de schroef te volgen. De mate waarin dat gebeurt is afhankelijk van de grootte van de schroef en de vorm van de romp.

Leer alles over het wieleffect HIER.