Hoe kom je aan deze sloep?

Ik heb deze sloep gevonden op marktplaats, het is een oude reddingssloep uit 1959. Het idee was om hem zelf te restaureren. We hebben eerst de sloep helemaal kaal gemaakt, er zaten behoorlijk wat verflagen op. De sloep is van aluminium en dat roest niet. Er zaten daarom maar weinig zwakke plekken in. We hebben hem vervolgens donkerblauw geverfd. Daarna hebben we al het houtwerk er zelf ingetimmerd met teakhout en mahonie. Er zit nu zelfs verwarming in!

Waarom juist deze sloep?

De vorm sprak mij heel erg aan. Vaak zijn reddingssloepen wat lomp en breed qua vorm omdat hij bij een reddingsactie pas goed gaat varen als er veertig of vijftig man in zitten. Deze sloep is mooi slank van vorm en heeft toch een mooie lengte van tien meter.

Wat is je oorsprong met de watersport?

Als jongen van een jaar of zeven kwam ik al in Friesland. Ik ben opgegroeid met zeilen, roeibootjes, kleine motorbootjes én sloepen. Mijn vader had een vakantiehuis in Heeg waar wij in onze jeugd veel tijd doorbrachten.

Wat betekent de naam van je sloep?

Mijn sloep heet L’Espoir. Dat is het Franse woord voor hoop. Het is altijd moeilijk om een leuke naam te bedenken. In deze tijd waar toch een heleboel aan de hand is vond ik deze naam een mooie houvast. Het is mijn eerste sloep die ik gerestaureerd heb en naar alle waarschijnlijkheid ook mijn laatste… Vanaf het begin ‘hoopte’ ik dat het een succes zou worden.

‘L’Espoir is een
oude reddingssloep
uit het jaar 1958′

Wat maakt jouw vaargebied bijzonder?

Rondom Amsterdam is mijn vaargebied en ik kom ook veel in Friesland. Afgelopen zomer ben ik voor het eerst met mijn sloep van Amsterdam, over het IJsselmeer, naar Friesland – Heeg – gevaren. Dat was best spannend. De golven zijn vrij hoog voor deze sloep en de motorcapaciteit ook niet echt toereikend voor zo’n meer. De Amstel, Loosdrecht, de Vecht en Vinkeveen zijn vaargebieden die ideaal zijn om met deze sloep te bevaren.

Kun je iets vertellen over de motor?

Ik heb de boot elektrisch gemaakt, aangedreven door accu’s. Het voordeel daarvan vind ik dat het geen geluid maakt en milieubewust is. Maar de stilte vind ik het mooiste. Alsof je met een zeilboot vaart, zo heerlijk stil en rustig kabbelend.

Hebben je gezinsleden inbreng gehad in de keuze van deze sloep?

Mijn gezin is heel betrokken geweest bij het hele restauratieproces. Mijn middelste zoon Bram (negen jaar) heeft ook veel meegeholpen. De sloep heet L’Espoir maar binnen het gezin heet hij eigenlijk ‘Grote Bram’, genoemd naar mijn zoon Bram die zelf ‘Kleine Bram’ is.

MIJN EERSTE METERS MET DEZE SLOEP

‘Ik moest en zou deze sloep zelf in deze zomer van Amsterdam naar Heeg varen. De elektrische motor heeft een beperkt bereik en ik had berekend dat we ongeveer acht tot tien uur konden varen en dat het ruim vijftien uur duurde om in Friesland te komen.
We waren nog niet uit de Oranjesluizen en voeren het Markermeer op toen ik zag dat mijn meters niet veel batterij meer aangaven en ik nauwelijks vooruit kwam. Ik dacht: met deze snelheid haal ik niet eens Volendam.
Na een half uur spanning ontdekte ik dat ik ongeveer twintig meter aan zeewier mee trok in mijn schroef. Na een loting wie het water in moest om het zeewier er uit te halen, die ik verloor, liet de sloep weer als een zonnetje. Dit waren mijn eerste meters met deze sloep.’