Jan en Marjan beschrijven hun ervaring bij het terugvaren van de opvolger van hun Oudhuijzer 575 L, de Lifestyle 740, van Alphen aan den Rijn via het Amsterdam-Rijnkanaal naar de thuishaven in Kortenhoef.

VERTREK

Begin april 2017 was het zover. De Lifestyle 740 lag er netjes bij en Marjan en ik vertrokken vanaf de steiger bij de familie Verschuur aan de Oude Rijn. Van deze hartelijke familie kregen wij een fles champagne voor aan boord mee. De reis begon toen via het Aarkanaal richting de Amstel.
Ondanks uitgebreide voorbereiding bleek één van de bruggen op het Aarkanaal lager dan de aangegeven 12 dm, de brugwachter (op afstand) reageerde niet, of de oproep werkte niet goed. Dus de buiskap neergelaten en met ongeveer 2 à 3 cm speling op het stuurwiel (!), lukte het daarna onder de gesloten brug door te varen.

LEVENDIGE VERTRAGINGEN

Bij de Tolhuissluis duurde het even omdat de sluiswachter eerst beroepsvaart wilde bedienen en vervolgens wel een jacht, maar niet tegelijkertijd ons de sluis in liet. De man verontschuldigde zich daarna omdat hij dit achteraf niet terecht vond.
Op de Amstel ging het vlot tot we in Amsterdam de aankondiging op pamflet troffen waarin roeiwedstrijden werden aangekondigd en daarom een doorvaarverbod voor 1 en 2 april. Omdat we geen activiteiten zagen en omvaren geen optie was, zijn we langzaam door gevaren tot een stukje voor de Utrechtsebrug. Daar was inderdaad de start van een kanowedstrijd.
Het weer was ondertussen, na een regenbui, wat opgeknapt en we wachtten het vertrek af waarna we ruim achter de laatste kano de afslag Weespertrekvaart bereikten. Daar ging het allemaal vlot inclusief de bediening van de Diemerbrug en de daarop volgende.

AMSTERDAM-RIJNKANAAL

Bij nadering van het Amsterdam-Rijnkanaal, zagen we daar een groot vrachtschip naar links de Gaasp passeren. Vlak voor we het Amsterdam-Rijnkanaal bereikten ging er ook een vrachtschip de andere kant op. Een wandelaar gaf aan dat het volgende schip nog ver weg was. We zijn toen het Amsterdam-Rijnkanaal op gevaren en overgestoken naar het Smal Weesp.
Alhoewel het water redelijk onrustig was, merkten wij er op de Lifestyle740 niet heel veel van en was het eigenlijk geen punt. Het volgende schip was ver genoeg van ons verwijderd. De oversteek viel deze keer dus erg mee. Het grotere gewicht en stabiliteit van de Lifestyle (1200 kg) ten opzichte van de O.H. 575 (560 kg) zal hierin belangrijk bijgedragen hebben.

EEN LAATSTE VERTRAGING

Hierna in Weesp de volgende vertraging wegens weer een roeiwedstrijd maar nu van roeisloepen. Na een uurtje wachten mochten we weer verder.
Op de Vecht kwamen wij nog veel roeisloepen tegen uit meer delen van Nederland. Was een mooi gezicht. Bij Sluis ‘t Hemeltje gingen we het Hilversums Kanaal op en via De Wijde Blik kwamen we rond 17.00 uur aan bij thuishaven Kortenhoef. Inclusief wachttijd hebben wij er ongeveer 8,5 uur over gedaan.
Het was een mooie tocht en een prima start van het vaarseizoen waarin wij met de Lifestyle 740 nog vele mooie tochten zullen gaan maken.
De mensen die mij geadviseerd hebben na mijn vraag over het oversteken van het Amsterdam-Rijnkanaal, wil ik bij deze nog bedanken. (Sloepenvraag van de week!)

Tot ziens op het water of bij één van de door het Genootschap, Daemes op de Golven & Heeren op het Water, georganiseerde activiteiten.